Webwinkels

E-Commerce

Hoe begin ik een webwinkel?

» Dit is een vraag die veel mensen bezig houdt. Het beginnen van een webwinkel is een relatief gemakkelijke manier om een eigen bedrijf te beginnen. Het kan (de eerste tijd) naast een bestaande baan gedaan worden en zo uitgroeien tot volledige dagtaak. Ook voor bestaande winkels is het steeds interessanter om er een webwinkel naast te hebben om zo extra omzet te generen. Het beginpunt bij het opzetten van een webwinkel is altijd gelijk, ook al is het uiteindelijke doel misschien verschillend. De eerste stap bij het opstarten van een webwinkel is de keuze voor een bedrijfsnaam, domeinnaam, soort webwinkel, assortiment, prijzen, opslag en distributie en het budget.

» Heeft u deze basis op orde dan de tweede stap om na te denken over de uitstraling en structuur van de webwinkel en de presentatie van uw artikelen. Het is belangrijk dat de functionaliteit van de webwinkel aansluit bij wat u wilt gaan verkopen. Dit is voor elke webwinkel verschillend. Ook het design is in grote mate bepalend voor de uitstraling van uw webwinkel. Daarom maakt m&m web-it voor elke webwinkel een uniek design, toegespitst op uw doelgroep en uw artikelen. Wel hechten wij waarde aan een duidelijke structuur zodat uw website direct herkenbaar is als webwinkel en uw klanten gemakkelijk de weg naar de "kassa" vinden.

» Als basis maakt m&m web-it gebruik van het OpenCart script. Dit script is relatief nieuw maar heeft zich al snel een plaats verworven tussen de gerenommeerde webwinkelscripts. OpenCart is een krachtig systeem en toch niet belastend voor de server. OpenCart is ondanks de vele functies gemakkelijk in gebruik. Aan de hand van een aantal onderwerpen hieronder willen wij u kennis laten maken met de vele mogelijkheden van ons OpenCart webwinkelpakket. Er zijn nog vele uitbreidingen mogelijk maar om het geheel overzichtelijk te houden worden deze indien gewenst per webshop ingebouwd. Hierdoor kunnen wij de kosten laag houden. U betaalt alleen voor wat u nodig heeft. Uiteraard kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen voor advies op maat om van uw webwinkel een succes te maken.

De winkel (presentatie artikelen / algemene functionaliteiten)

» m&m web-it ontwerpt in nauwe samenwerking met u een uniek design. Daarna bekijken we hoe uw artikelen het beste uitkomen en hoe het beeld wat u voor ogen heeft vertaald kan worden naar de webwinkel. Het presenteren van de artikelen kan op allerlei manieren, in een lijst, in kolommen, met afbeelding(en), met korte omschrijving, met voorraad, enz. Kijkt u ook eens rond bij collega winkeliers. Daar kunt u veel inspiratie opdoen.

Klik hier voor een overzicht van de algemene functionaliteiten

Standaard

  • Afbeeldingen resizen
    Afbeeldingen worden automatische verkleind met behoud van kwaliteit.
  • Artikelopties
    Zoals maat en kleur eventueel met meerprijs. Met of zonder afbeeldingen.
  • Verwachte artikelen
    Weergave verwachte artikelen met datum
  • Recensies
    Toevoegen en bekijken van artikel recensies van en door klanten
  • Fabrikanten / Merken
    Men kan artikelen selecteren op merk
  • Zoekfunctie
    Zoeken op naam, merknaam en omschrijving
  • Artikelvergelijker
    Laat klanten geselecteerde artikelen vergelijken door ze naast elkaar weer te geven
  • Meertalig
    U kunt de webwinkel voorzien van meerdere talen en valuta's

Optioneel

  • Advanced Templates
    Pas het kleurgebruik / layout van uw webwinkel aan per categorie of artikel
  • Product notificatie
    Klant wordt gemaild wanneer een uitverkocht artikel weer op voorraad is
  • Artikelomschrijving met tabbladen
    Verdeel uw artikelinformatie overzichtelijk met meerdere tabbladen
  • Ajax search suggest
    Vul de zoekwoorden aan tijdens het invoeren, zoals Google.
  • Opties zoekfilter
    Zoekfilter voor opties, zoek artikelen op maat, kleur model enz.
  • Nieuwsberichten
    Houd uw klanten op de hoogte van alle nieuwtjes.
  • Gastenboek / Ervaringen
    Laat uw klanten ervaringen of berichten plaatsen via de eigen website of via klanten vertellen / Kiyoh.

 

Zoekmachines

» Het spreekt voor zich dat uw webwinkel goed terug te vinden moet zijn in de diverse zoekmachines. U heeft tenslotte niets aan een prachtige webshop die niet te vinden is. Daarom is het webwinkelpakket van m&m web-it standaard al voorzien van alle denkbare zoekmachinevriendelijke opties. Het enige wat u nog moet doen is de categorieën en artikelen slimme namen geven en een goede artikelomschrijving met relevante tekst.

Klik hier voor een overzicht van de SEO functionaliteiten

Standaard:

  • SEO url's
    De categorienaam of artikelnaam in de url (www.webwinkel.nl/categorienaam.html of /artikelnaam.html)
  • Dynamische metatags en paginanaam
    De categorienaam, artikelnaam, en gedeelte van de artikelomschrijving worden automatisch in de metatags geplaatst. Ook is het mogelijk deze per artikel aan te passen in het beheerdersgedeelte
  • CSS menu
    De categorieën en artikelen worden in de codering weergegeven in een kale lijst met links. Deze structuur wordt door Google herkend als navigatie waardoor de categorieën in sommige gevallen direct weergegeven worden in de resultaten.
  • Google sitemaps generator
    Een sitemap is een soort van inhoudsopgave van de website. Zo weten zoekmachines exact het aantal artikelen die in uw webwinkel te vinden zijn. Er wordt door m&m web-it een webmasteraccount aangemaakt op google en de sitemaps worden daar aangemeld. Vervolgens kunt u zelf na het toevoegen of wijzigen van categorieën en artikelen de sitemap vanuit het beheerdersgedeelte in 2 muisklikken updaten en verzenden naar Google.

Optioneel:

  • Automatische sitemaps
    Met deze uitbreiding worden de sitemaps dagelijks automatisch ververst en verzonden naar Google.
  • Rich snippets
    Laat de prijs en recensies (d.m.v. sterren) zien onder uw artikelen in de zoekresultaten van Google.

 

Marketing / Sales

» Als de webwinkel gevuld is wordt het tijd om na te gaan denken over de marketing. De artikelen zijn optimaal gepresenteerd. De klanten moeten nu de weg naar uw winkel vinden en de winkelwagen moet gevuld worden. Hieronder vindt u een overzicht van de standaard functionaliteiten en eventuele uitbreidingen.

Klik hier voor een overzicht van de marketing functionaliteiten

Standaard

  • Aanbieding
    U kunt in het beheerdersgedeelte actieartikelen toevoegen.
  • Gekoppelde artikelen
    Koppel gerelateerde artikelen aan elkaar, bijvoorbeeld fotocamera met extra accu, oplader enz.
  • Bestsellers
    Laat uw meest verkochte artikelen zien.
  • Spaarpunten
    Koppel spaarpunten aan uw producten die weer verzilverd kunnen worden in uw webwinkel.
  • Kortingsbonnen
    Beloon uw vaste klanten met kortingen, per categorie, over de gehele site, vanaf een in te stellen order bedrag, in percentage, met een vast bedrag of gratis verzendkosten.
  • Kadobonnen
    Klanten kunnen een kadobon kopen voor een in te stellen bedrag wat door de ontvanger op uw site besteed kan worden.
  • Verlanglijst
    Laat klanten uw artikelen op een verlanglijst zetten.
  • Social media buttons
    Bezoekers kunnen uw artikelen delen op Twitter, Facebook enz. of doorsturen per email
  • HTML nieuwsbrieven
    Verzend mooi opgemaakte nieuwsbrieven met nieuwe artikelen en aanbiedingen naar uw klanten

Optioneel

  • Recent bekeken artikelen
    Dit geeft de klant de mogelijkheid om snel terug te gaan naar een eerder bekeken artikel
  • Scrollende aktie artikelen
    Laat uw aktie artikelen scrollen in een box.
  • Product Labels
    Plaats actielabels over de productfoto's zoals nieuw, actie en kortingspercentages.
  • Aktie artikelen per categorie
    Toon voor elke categorie alleen de relevante artikelen
  • Koppeling naar vergelijkings sites (kieskeurig, kelkoo, beslist.nl)
    Breng uw artikelen onder de aandacht op de populaire vergelijkings sites.
  • Affiliate Systeem
    Laat uw artikelen promoten op andere websites

 

Betalen

» Als de klanten de winkelwagen volgeladen hebben komt het betaalproces aan bod. U kunt uw klanten keuze geven uit diverse betalingsmethodes. Wat voor u de beste keuze is, is afhankelijk van de opzet van uw webwinkel, artikelen en doelgroep. Voor de Nederlandse markt is iDEAL de meest gebruikelijke manier van betalen, voor het buitenland is PayPal een veelgebruikt systeem. Voor grote bedragen kunt u denken aan betalingen met creditcard.

Klik hier voor een overzicht van de betaalopties

Standaard

  • Contant bij Afhalen
    Betalen bij het afhalen op het winkeladres of magazijn.
  • Vooruitbetalen
    Het bedrag en betalingsgegevens worden vermeld op de orderbevestiging. Na ontvangst van de betaling kan de bestelling verzonden worden.
  • Op rekening
    U kunt facturen uitprinten in het beheerdersgedeelte. Klanten betalen na ontvangst van de bestelling.
  • Rembours
    De klant bestelt zijn artikelen en betaalt deze bij aflevering aan de postbode.

Optioneel

  • iDEAL
    Klanten betalen direct via internetbankieren bij de eigen bank. Meer informatie op www.ideal.nl
  • Paypal
    Klanten betalen met een Paypal rekening via het internet. Meer informatie op www.paypal.nl
  • Mistercash
    Direct online afrekenen voor België. Meer informatie op www.mistercash.org
  • SOFORT Banking
    Direct online afrekenen voor Duitsland. Meer informatie op www.sofort.com
  • Creditcard
    Klanten gebruiken hun creditcard om te betalen.
  • Automatische incasso
    De klanten geven hun bankrekening gegevens, waarna u incasseert en de bestelling verstuurt.
  • Remboursformulieren printen
    Print remboursformulieren vanuit het beheerdersgedeelte
  • Facturen downloaden
    Uw klanten kunnen facturen downloaden op de website bij de orderhistorie.
  • SSL
    Geef uw klanten een veilig gevoel door gebruik te maken van een veilige SSL verbinding. De gegevens van de klant zijn zo optimaal beschermd.

 

Verzenden

» Voor het berekenen van de verzendkosten zijn verschillende benaderingen mogelijk. Ook hier geldt, wat u verkoopt en waarheen bepaalt wat voor u de beste methode(s) zijn. Hieronder ziet u de diverse opties. Deze zijn overigens niet in alle gevallen naast elkaar te gebruiken.

Klik hier voor een overzicht van de verzendopties

Standaard

  • Afhalen
    Afhalen op het winkeladres of magazijn - geen verzendkosten.
  • Verzendkosten per artikel
    U kunt per artikel de verzendkosten invoeren
  • Verzendkosten per gewicht
    U kunt per artikel een gewicht invoeren. De uiteindelijke verzendkosten worden berekend aan de hand van een tabel waar u gewichten aan bedragen kan koppelen.
  • Verzendkosten per dikte artikel
    Hiermee kunt u aangeven of het artikel wel of niet door de brievenbus past
  • Verzendkosten totaal bestelling
    Bij deze optie rekent u één vast bedrag per bestelling
  • Verzendkosten naar verschillende landen
    Het is mogelijk om verschillende tarieven per land/zone te hanteren.

Optioneel

  • FedEx
    Directe koppeling met uw account op de FedEx server, de verzendkosten zijn altijd up to date.
  • UPS
    Directe koppeling met de UPS server, de verzendkosten zijn altijd up to date.
  • Track&Trace Post NL
    De klant kan bij de orderhistorie een link vinden naar de website van PostNL waar het pakket gevolgd kan worden.

 

Order verwerking

» Tijdens het orderproces doorloopt de klant een aantal stappen, een nieuwe klant maakt eerst een account aan. De klant krijgt hiervan bevestiging per e-mail. Klant hoeft zich maar 1 keer aan te melden, de gegevens worden opgeslagen en bij een volgend bezoek kan er eenvoudig ingelogd worden. Daarna plaatst de klant zijn order. Ook hiervan krijgt de klant een bevestiging per e-mail.

» Na het plaatsen van de order is deze voor u zichtbaar in het beheerdersgedeelte. Als u de order gaat verwerken kunt u de klant op de hoogte houden van de vorderingen door een actuele status toe te wijzen aan de bestelling. U kunt zelf aangeven of u een status update alleen wilt gebruiken voor uw eigen backoffice of dat u deze ook naar de klant wilt mailen. Desgewenst kunt u de update van commentaar voorzien. Zowel de orderstatus als de orderhistorie is inzichtelijk voor de klant na inloggen op de website.

Klik hier voor een overzicht van de order functionaliteiten

Standaard

  • HTML e-mail
    Alle e-mail verstuurd vanuit de webwinkel heeft een nette HTML opmaak aansluitend bij de layout van de webwinkel
  • Klantengedeelte website
    Orderstatus en orderhistorie inzichtelijk voor de klant
  • Afwijkend verzendadres
    Klant kan de order op een ander adres laten bezorgen dan het factuuradres

Optioneel

  • SMS me
    Stuur de klant een SMS als de bestelling verzonden is.
  • Facturen downloaden
    Uw klanten kunnen facturen downloaden op de website bij de orderhistorie.

 

Beheer

» Voor het beheren van uw webwinkel is alleen een computer met internettoegang noodzakelijk. Na inloggen kunt u eenvoudig en gebruikersvriendelijk artikelen en categorieën te bewerken. Voor het toevoegen van tekst is het beheerdersgedeelte voorzien van een WYSIWYG ( Wat u ziet is wat u krijgt) editor. Hierdoor kunt u in een Word-achtige omgeving de teksten vormgeven. Het toevoegen van artikelen, categorieën en subcategorieën is onbeperkt. Ook kunt u eenvoudig artikelen kopiëren, verplaatsen en linken.

» Ook is het beheerdersgedeelte voorzien van een CMS Systeem zodat u onbeperkt informatiepagina's kunt toevoegen. Door middel van de WYSIWYG editor kunt u de pagina's netjes opmaken en eventueel voorzien van afbeeldingen. Mocht er iets fout gaan kunt u een eerder gemaakte backup terugzetten. Tevens kunt u in het beheerdersgedeelte rapportages en statistieken inzien.

Klik hier voor een overzicht van de beheerders functionaliteiten

Standaard

  • Volledig webbased
  • WYSIWYG editor
  • Klanten- en besteloverzichten
  • Klanten toevoegen en exporteren
  • Activeren en deactiveren van categorieën en artikelen
  • Voorraadbeheer systeem
  • Rapportages
  • Online Backup en Restore mogelijkheden

Optioneel

  • Koppeling met Google Adwords
  • CSV product import/export

 

B2B / B2C

» Het m&m web-it OpenCart pakket is uitermate geschikt om gebruikt te worden als Business to Business website. Verkoopt u alleen aan bedrijven, groothandel, dealers, installateurs enz. maar wilt u ook uw artikelen overzichtelijk presenteren op internet dan is de speciale B2B aanpak de ideale oplossing voor u. Wij stellen de webwinkel zo in dat een gewone bezoeker uw artikelen kan bekijken maar geen prijzen ziet. Voor bedrijven maakt u in de admin een inlogcode aan die automatisch per e-mail verstuurd wordt. Het bedrijf kan vervolgens inloggen op de website. Na het inloggen zijn de prijzen zichtbaar en kunnen de artikelen besteld worden.

» Een combinatie van B2B en B2C is ook mogelijk. Door het aanmaken van aparte groepen kunt u verschillende prijzen, betaalmethodes en verzendmethodes voor particulieren en bedrijven hanteren. Ook is het mogelijk om categorieën, artikelen of artikelopties per groep te tonen.

Klik hier voor een overzicht van de B2B functionaliteiten

Standaard bij het B2B pakket

  • Klantgroep prijzen
    Aparte prijzen per klantgroep instelbaar
  • Aktie artikelen
    Aktie artikelen per groep instelbaar
  • BTW
    U kunt per groep aangeven of prijzen met of zonder BTW weergegeven moeten worden

Optioneel

  • Nieuwsbrieven per groep
    Stuur nieuwsbrieven alleen aan een geselecteerde groep
  • Dealer overzicht
    Laat uw dealers zien per provincie
  • Google Maps dealer locator
    Geef uw dealers weer op een Google Maps applicatie op uw eigen website

In de spotlight

SwissDeck Europe
SwissDeck Europe

Gratis CMS of MaxiCMS


De zekerheden van een MaxiCMS website:

  • Beveiligd tegen hackers
  • Zoekmachinevriendelijk
  • Automatische updates
  • Gebruiksvriendelijk
Webdesign
Webdesign
PSD to HTML+
PSD to HTML+
MaxiCMS
CMS Systemen
Opencart
Webwinkels